Slitage på husvagnsdäck

Ett däck till husvagn/släp slits inte på samma sätt som när du har bildäck. Det är ofta ganska otroligt att du sliter ner däcken till under laglig nivå under vagnens hela livslängd.

Ett husvagnsdäck slits av bla några saker:
– Uttorkning av sol mm
– Interna skador i corden (trådarna)
– Hög last / felaktigt lufttryck
– Tryckskada på slitbanan som gör att däckens slitbana separerar

Statisk belastning

Ett c-däck (som är det vanligaste till husvagn) är väldigt styvt i kanterna för att klara den höga lasten. Vid parkering längre tid kan däcken deformeras lite och när man då kör de första sträckorna kommer däcket utsättas för böjning med värme som följd och till sist risk för skada i corden/trådarna.
Man kan ofta se detta som att däcket har bulor eller är väldigt ojämnt på sidan.

Den största faran sker när däcket står med belastning och separerar inne i däcket. Det kan vara svårt att se från utsidan men ger en punktering eftersom däcket inte håller ihop.
När slitbanan separeras hittar man oftast den som en hel ring vid sidan av det trasiga däcken och däcktrycket har absolut inget med denna punktering att göra.

Bilden från en av våra medlemmar visar en separation av slitbanan som kan vara svår att upptäcka.

Ett modernt däck av bra kvalitet skall normalt inte få torrsprickor men det är inte ovanligt att asiatiska lågprisdäck har gummiblandningar som inte är lika slitstarka för vind, sol, och värme. Då kan de ”billiga” däcken bli dyra däck.
Om man jämför med tex Continental så har de upp till 20 olika gummiblandningar när de tillverkar däcket för att det skall klara av de olika laster och ett utmaningar ett däck utsätts för.
Därför kan tex vissa lågprismärken slitas hårt på kanterna medans ett premiumdäck slits rakt på hela slitytan.

Rätt tryck i däcken

Med en husvagn ökar lasten på däcken och då är det viktigt att man har rätt tryck i däcken. För ett normalt 185R14C dvs C-däck är det 4,5 kilo som gäller (vissa c-däck för tex husbilar kan ha högre tryck).
Ett 185R14C har oftast en bärighet 102 vilket innebär 850kg. På en axel (om belastningen är jämn) innebär det 1700kg.
Max lasten på däcket minskar med lufttrycket med minst samma procent som trycket. Dvs om du bara har 4 kilo i däcket så har du 20% för lågt tryck och maxlasten på axeln är då bara 1360kg! Dvs kraftig överlast på däcket med värmeutveckling, däckskador och däckexplosion som risk.

Läs mer om däcktryck här:
https://svenskakabeklubben.se/dacktryck-2000kg-singelaxel/

Ålder på däcken

Ett bra riktmärke är att däcket skall inte vara över 6 år från att det togs i bruk första gången.
Husvagnstillverkare brukar även rekommendera 5 år men Tempo100 i Tyskland kräver att däcken är under 6 år baserat på deras forskning.

Vad kan man göra för att undvika skada?

Det finns några tips för uppställning av vagn på tex säsongsplats.

  • Höj trycket i däcket så att det inte sjunker ihop (glöm inte att återställa trycket när du skall köra)
  • Använd pallbockar eller liknande för att ta bort belastning på däcket
  • Använd däckskydd för hjulet som är i det fria
  • Använd däckplatta för att ge jämnare tryck på däcket
Däckplatta från Biltema för långtidsparkering
Kategorier: Däck

0 kommentarer

Lämna ett svar

Platshållare för profilbild

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *