För att slippa problem skall glykolen bytas vart 5:e år, se följande inlägg:
https://svenskakabeklubben.se/byte-av-glykol-i-varmesystemet/

Nu finns det många olika sätt man kan byta glykolen i värmesystemet

  • Låt en ÅF göra det och oftast använder de en glykolpump från Alde för att göra jobbet.
    https://www.youtube.com/watch?v=2olLi_O8xXI
  • Gör ett delbyte själv genom att tömma ur och fylla på
  • Gör ett större byte genom att tömma ur och sedan skölja med destillerat vatten
  • Gör ett större byte genom att tömma systemet helt

Själv skulle jag byta från KABEs tidigare blå glykol till en nyare och ville tömma systemet så mycket jag kunde för att fylla på Aldes egna glykol på pannan.

Detta inlägg behandlar en 3010 panna utan separat shuntning av golvvärmen eller separat pump för golvvärmen.

Jag började studera olika former av sätt att göra bytet, detaljstuderade pumpen från Alde och kom fram till att den iprincip ”bara” är två högkapacitetspumpar som seriekopplas för att kunna köra glykolen i hög fart runt elementen för att kunna lufta systemet effektivt.

Men ibland kommer de bästa ideerna när man minst anar det och isamband med något helt annat kom jag på att jag kan använda något som jag har hemma… en våtdammsugare…

Men… om du har vagn med olika schuntade system så bör du fundera på att låta en verkstad byta glykolen istället för att göra det själv.

Om du har en panna 3020 med enbart 12V pump vid golvet så bör du också överväga att låta en verkstad göra bytet.

Förberedelser

Glykol

Mängden glykol är beroende på vagnens storlek men följande gällde för en Classic 590 -13:
Slingor: ca 8 liter
Golv: ca 3 liter
Totalt 11 liter (vid min markering på expantionstank)
MEN för att nå max markeringen så behövs ca 0,5-1 liter extra.

Verktyg

Våtdammsugare
Insexnyckel 6mm
Tång för slangklämma
Papper
Gummihandskar
Spann för glykolavtappningen
Tratt eller kanna för glykolpåfyllnaden.
Tålamod 🙂

Att tänka på

Troligtvis kommer det inte hända mycket när du häller i glykolblandningen, och därför är min rekommendation att om du inte har 12V pump i expansionskärlet så överväg att ha en separat pump som pumpar ut glykol i slingan eller lämna in till ÅF.

12V pumpen kommer nämligen att suga upp luft och glykol samtidigt som utloppet levererar ut glykolen.

Flödet på expansionskärlet är att det sugs in (vid 12V pump) i mitten och åker ut i höger hål

Att använda pumpen vid golvet kan göra livslängden minskar och detta beror på att den suger in från de tomma slingorna för att trycka upp glykolen i expansionskärlet. Mao så går pumpen tom och kan skära!

Förbered Alde panelen

Gå in i service menyn

Service menyn

Sätt ner effekten till 0 kW och stäng av gasbrännaren. Sänk även ner varmvattnet till 0 om möjligt. Nu kommer den inte starta tom.

Knapp markerad med nr 6 skall konfigureras

Välj 12V så tvingar man pumpen i expansionskärlet att gå.

Stäng sedan av panelen och med det pannan.

Tömma radiatorslingan

Lokalisera var tappkranen för värmesystemet sitter. Nu skall vi försöka justera vagnen så att det hamnar i vagnens lägsta punkt.

Börja med att höja upp vänster hjul (körriktningens vänster) ca 5 cm och höj upp fronten lite med stödhjulet.
(Om du har pannan monterad fram eller på vänster sida så skall du justera vagnen annorlunda)

Skruva av påfyllningslocket och ta ur 12V pumpen om du har en sådan.

Kryp under vagnen där avtappningskranen sitter och skruva loss den och låt glykolen rinna ner i spannen.

När det har slutat rinna så är det dags att tömma resten ur slingorna.
Sätt våt dammsugaren mot utloppet och sug till det inte kluckar något längre eller då märker att det inte kommer något mer.

Vid en 590 (2013) så bör du nu ha fått ut ca 8 liter glykol.

Tömma golvvärmen

Nu behöver du lokalisera var golvvärmeslingan har sin anslutning bak.

Ofta är det i vänster hörne bak där en slang går ner från radiatorerna till golvet.

Om man har en tdl och det är smått omöjligt att suga ur bak så kan man även göra det fram. Sänk då husvagnen lite fram och inkopplingen är oftast på vänster sida fram.

Lossa klämman längst upp vid radiatorslingan. dra försiktigt av slangen och det kan rinna glykol. (Papper och ev behov att snabbt montera tillbaka)

När slangen är loss så sug ur golvslingan med dammsugaren. På en 590 med 4 slingor gav detta ca 3 liter.

Montera tillbaks slangen på radiatorslingan.

Fylla på glykol

Förberedelser

Stäng bottenventilen för avtappningen så att det inte rinner ut igen.

Nu bör du flytta om vagnen lite eftersom vi vill att luft skall röra sig mot expansionskärlet.
För mig innebar det att jag körde ner vänster hjul och istället körde upp höger hjul på klossen och tvingar luften mot sidan där expansionskärlet sitter.


Samtidigt sänkte jag ner vagnen fram så att luft lättare kan åka till aktern och området nära expansionskärlet.

Läs igenom manualen på din panel till pannan hur du gör för att aktivera 12V pump i expansionskärlet om du har både 12V och 230V pump installerad.

Börja fylla

Fyll upp i expantionskärlet till typ en centimeter från toppen.

Sätt tillbaks 12V pumpen (du behöver inte skruva fast ringen, bara att den sitter rätt)

Starta pannan och eftersom du läste förberedelserna så skall pumpen i servicemenyn nu vara på 12V i expansionskärlet.

Ställ upp temperaturen till högt läge så att cirkulationspumpen startar.

Håll nu noga koll på nivån som bör sakta sjunka.

Om det låter som pumpen har luft i sig och inte suger så stäng av panelen, vänta tills ev kluckande slutar och starta igen. (Samma om det inte rinner ut vätska i systemet)

Fyll på när det behövs.

Ibland kan man behöva klämma på inkommande slang från pannan för att skapa rotation.

Nu gör det inget om man skulle stänga av pumpen, dra upp den och lämna systemet att rinna ner själv. Fyll upp när det blir lågt bara och kör pumpen lite senare.

När jag hade fyllt i 8 liter så lät jag den stå över natten för att utjämna och fortsatte dagen efter.

Lufta systemet

Eftersom jag skulle ha tillbaks 11 liter (för att komma till min märket) så kommer man till punkten att man behöver börja få ut luft.

Antingen behöver man extern pump med kraftigt flöde eller så behöver man jobba lite med vagnen.

Veva stödhjulet fram upp och ner så att luft kan åka ut i kärlet och fyll på när det behövs. Kör 12V pumpen emellan och veva upp och ner.

Om det fräser i pumpen av luft så stäng bara av pannan några sekunder så luften kan försvinna och starta pumpen igen.

Man kan behöva röra lite på röret vid pannan med den automatiska avluftningen om man snabbare vill att luftfickor skall komma upp i expansionskärlet.

Nu är det bra med tålamod och låta systemet stå och vila någon timma (eller över natten) innan man gör om proceduren.

Beroende på vilken vagn man har så behöver man kontrollera var man har luftningsnipplar och öppna dessa för att få bort luftfickor.

Starta sedan upp värmen så att vätskan expanderar och trycker ut lite extra luftbubblor.

Ställ över pumpen till nedre 230V och om det är fräsande bubblor så växla mellan 12V och 230V samt kläm på ledningarna för att få bort bubblor.

Låt sedan gärna pumpen gå på kontinuerligt läge under ett tag för att försöka bli av med så mycket luft som möjligt.

Ett bra tips efter luftningen är att ta en tur med husvagnen, gärna i backar upp och ner och lite krokiga vägar 🙂 Då med tex 12V pumpen påslagen i panelen så vattnet snurrar runt i systemet.

Vid 12V pump vid golvet

En 3020 med 12V golvpump har både nackdelar och fördelar vid ett glykolbyte.

En fördel är att pumpen går att varvtalsstyra. I ett lågt läge medans man fyller på till att höja den till max medans man luftar systemet.

Var dock försiktig med att köra den tom.

Inspirationslänkar för glykolbyte

Då detta inlägg tog avstamp i en 3010 panna finns det en hel del inspiration till kunskap och byte i tex 3020 system eller där man har shuntade system.

Ett shuntat system med separat golvvärme, pumpar mm kräver att alla kranar öppnas på fullt och tillåter fullt fritt flöde.

Här kommer en video med en hemmabyggd påfyllnadspump. Att använda pump kommer att kräva en hel del extra glykol innan den ”gamla” är ute. Det kan då vara smart att spola systemet med vatten för att hålla koll på just färgen och när hela systemet är fullt.

Alde har också instruktionsfilmer om hur man använder deras glykolpump
https://www.youtube.com/watch?v=XwrFfntcQoc

Eller en service tekniker som använder pumpen för att först byta sedan köra dubbla högkapacitetspumpar för att försöka få ut alla luftbubblor:
https://www.youtube.com/watch?v=2s1IXtHhFI8

Här är en video från Alde i Tyskland hur de använder en stor pump för att byta

Olika former av egenbyggda pumpar fungerar också