Vägning av husvagn…
Transportstyrelsens definition av totalvikt och tjänstevikt är att den vägs avkopplad från bilen. Vissa modeller av husvagnar med 1900kg axel har dessutom en viktfördelning 1900kg på axeln och 100kg på kulan, vilket ger en totalvikt på 2000kg.
Men…
Efter att detta varit uppe på tapeten otaliga gånger om hur husvagnen vägs vid en kontroll skickade jag följande fråga om detta till Polisen:
”När ni tar in en husvagn för att väga den i en kontroll hur vägs den då?
1. Kopplad på bilen så som den framförs på vägen, dvs axelvikt. Kultrycket är då en del av bilens bruttovikt.
2. Den vägs frånkopplad som den är som parkerad och axeltryck och stödhjulet räknas ihop som husvagnens bruttovikt.”
Svaret: Kopplad på bilen

(Samma princip gäller i Danmark, Tyskland och hela Europa)
Med detta innebär det att Polisen väger axellasten och kultrycket går på bilens lastvikt.
Observera att om kultrycket är för högt för vad bilen är deklarerad för så kan man åka på överlast på kulan också.
Länk till Polisens dokument för hur vägning av släpvagn skall ske:
https://polisen.se/siteassets/forfattningssamling/fap-nummer/fap335_1_rpsfs2011_5.pdf
Vikter på husvagnen
Läs gärna mer i vårt inlägg om vikter där du även hittar mer info om blter vid överlast: