Genom att läsa på svenska och utländska forum är det ganska vanligt att däcken på en AL-KO EuroDelta axel slits på utsidan (framförallt höger) och här skall vi försöka förklara varför och vad du kan göra åt det.
Är det fel på axeln?
Nej är det enkla svaret på den. Men för att förstå det så behöver vi förstå konstruktionen.
Funktion
En AL-KO Euro-Delta axel skiljer sig en hel del från en klassisk rak axel genom sin asymmetriska uppbyggnad.
En vanlig rak axel kommer att behålla sin raka form vid sidobelastningar och de yttre hjulet tar all kraft.
En deltaaxel fungerar så att när hjulet belastas så kommer tyngden skapa en vridning och däcket kommer få en negativ toe-in och camber för att styra vagnen rätt. Det gör i princip att vagnen styr emot i varje sidobelastning.
Denna video (som är på tyska) visar hur axeln rör sig
Eftersom axeln är neutral när den är obelastad börjar den vrida sig när den belastas. För oss med tunga husvagnar så innebär det att vid tjänstevikten så finns det en liten vridning.
Vid axelns maxlast så är konstruktionen gjord så att optimalt toe-in och camber framträder och då är det en liten toe-in för att stabiliteten skall öka på släpvagnen.
Har man då en husvagn med för liten lastvikt når man snabbt maxlast på axeln och risken för överbelastning på axeln är överhängande med snedställning och däckslitage som följd. Med överlast på hjulet ökar dessutom slitaget vid kurvor, sned väg osv.
Detta är ytterligare en stor anledning till att välja en kraftigare axel med rejäl möjlighet till last innan den överlastas.
Men jag väger ju 1700kg på vågen?
Den första mätningen man måste göra är när man tar husvagnens planering i beaktande. En GLE har ju stor kyl (som kan vara fullpackad), garderober och andra fina lastmöjligheter över hjulet.
Det gäller då att väga hjulen individuellt. Det är inte ovanligt att på 1700kg på vågen så ligger 750 kg på vänster och hela 950 kg på höger.
Det innebär att höger sida är överlastad med 100 kg och hjulet kommer då automatiskt att slitas på ytterkant eftersom husvagnen vill styra åt vänster på höger hjul.
Justering av AL-KO delta axel?
En fördel med deltaaxeln är att man faktiskt kan justera hjulvinklarna och det är då bra eftersom man kan kompensera för axelns grundbelastning och få en lugnare gång och mindre slitage.
Då gäller det att justera när vagnen är olastad och få rätt balans på vinklarna.
Påverkar däcken slitaget?
Svaret är: Troligtvis ja…
Vi har sett (och även haft i dialog med AL-KO) en tendens till att budgetdäcken slits mer på ytterkanten än premiumdäck. Det kan ha sin förklaring i själva uppbyggnaden av slitbanan där tex Continental har upp till 20 gummiblandningar på slitytan för att göra däcket stbilt och slitagetåligt. Ett budgetdäck har oftast färre zoner (om ens mer än en) och då slits utsatta delar ner snabbare.
Så vad kan jag göra själv?
Här är kunskap det bästa verktyget.
Läs gärna AL-KOs beskrivning av däckslitage här:
Några andra tips?
- Se över däcken. Premium är bättre än budget när det kommer till slitage.
- Gå gärna upp till 15″ fälgar/hjul. Gör dessutom husvagnen stabilare (mindre svaj som belastar axeln)
- Rätt däcktryck så klart. Ett c-däck skall normalt ha 4.5 kilo (se även separat inlägg samt kontrollera däckets maxtryck så inte det överskrids)
- Lasta rätt! Det är inte bara lasten mellan fram och bak som är viktig utan även lastningen mellan höger och vänster.
- Väg vagnen och hjulen så att du har kunskap om du har överlast eller inte.