Däcktryck på 2000kg vagnar var uppe på tapeten och vi har sammanställt svaret baserat på Continentals tekniska handbok. Det är även den tillverkarna använder för att rekommendera däcktryck.
För tex 215/70R15C är däcket annorlunda märkt med max last och max tryck, inte max last vid max tryck som lägre klassade däck.

#1: 215/70R15C (2000kg axel)

För montering i S (singel) skall däcktrycket vara inringade 4,5
Det har då en belastningskapacitet på 109, dvs 1030kg och 2060kg på axeln.

#2: Ökad lastkapacitet vid max 100 km/h

Vid montering på husvagn med max hastighet på 100km/h ökar möjlig lastkapacitet på däcken enligt tabellen nedan.
205/70R15C 8 lagers kan då bära 1000kg, dvs 2000kg på axeln.
215/70R15C 8 lagers kan då bära 1080kg, dvs 2160kg på axeln.
205R14C 8 lagers kan då bära 1080kg, dvs 2160kg på axeln.
185R14C 8 lagers klarar 895kg, dvs 1790kg på axeln.

#3 Hur minskar lägre däcktryck lastmöjligheterna?

En minskning av trycket ser vi i tabellen vad det gör med lastmöjligheten. (Röda siffror hade med en annan text att göra)

Ett 185R14C som har 3,95 tryck kan bara bära 1530kg istället för 1700kg

För 215/70R15C ser man även i Continentals handbok max belastning vid 3.0, 3,25, 3,50 osv upp till 4,50 vilket ger tex 1875kg vid 4.0 och 2030kg vid 4.5.
Att då köra med bara 4.0 (sänkning med 12%) sänker lastkapaciteten med 8%, 155 kg

Läs gärna mer i Continentals data handbok:

Kör inte med för lågt däcktryck! Välj max tryck och undvik överlast (värme)

Kategorier: Däck

1 kommentar

Däckens ålder » Svenska KABE Klubben · 2020-08-18 kl. 10:48

[…] Läs mer om däcktryck här:https://svenskakabeklubben.se/dacktryck-2000kg-singelaxel/ […]

Kommentarer är stängda.