Där historien inte slutar…
KABEs historia och fortsättningen
1957
Kurt Blomqvist börjar, som fritidssyssla att sälja engelska Sprite-vagnar intill en bensinstation i Jönköping.
1958
Kurt Blomqvist bygger sin första husvagn inför familjens semester. En granne köper vagnen, men Kurt hinner bygga en till, som färdigställs under semesterresan. Även denna vagn säljs senare.
1959
Kurt har fått blodad tand och lånar 5.000 kronor av sin mor för inköp av material till sina 8 första Komet 250.
1960
Utbudet utökas med den tre meter långa Komet 280 som får fyra öppningsbara fönster och taklucka. Pris: 4.600 kronor; Komet 250 säljs för oförändrade 3.800 kr.
1961
Kurt hyr en lokal på 150 kvadratmeter för att klara den ökade efterfrågan. I statistiken hamnar KABE på fjärde plats, med 31 registrerade vagnar.
1962
Vagnarna kläs utvändigt med aluminium i stället för masonit. KABE flyttar till 300 m2 fabriksyta i Tenhult.
Blir generalagent för tyska Truma värmeelement.
1963
4 m långa Briljant presenteras. Kurt Blomqvist slutar sin anställning vid Flygförvaltningen och blir husvagnsfabrikör på heltid.
1964
KABEs vagnar får stötdämpare som standard. Bromsar på Komet 280 och Briljant.
Sveriges första husvagnstest – av Komet 280 de Luxe – presenteras i tidningen Motor och får högt betyg. KABE har 15 anställda och disponerar 400 m2 fabriksyta.
1965
Mot pristillägg på 490 kronor levereras KABEs vagnar med dubbelfönster. KABE på tionde plats i statistiken med 153 av totalt 5.650 registrerade vagnar.
1966
KABE presenterar första långbäddsvagnen – Briljant. Alla vagnar utrustas med gasoldrivet värmesystem, invändig belysning, 25 liters vattentank och en fylld 11-kilos gasolflaska. Mycket som konkurrenterna inte hade.
1967
Smaragd Normal och Diplomat presenteras som rullande tvårummare. KABE blir generalagent för danska Isabella förtält och Kurt Blomqvist lobbar för höjd hastighetsgräns för husvagnar genom erbjudande till kommunikationsminister Olof Palme.
Fabriken är nu på 2.000 m2; kontoret på 180 m2. Omsättningen passerar 4 miljoner.
1968
Många nya modeller. Komet 280 utgår och ersätts av Topas och Rubin. Briljant ökar ilängd. Alla, utom Topas, får bromsar. Kabes motto blir “Alltid steget före”. Eget försäljningskontor i Stockholm. Återförsäljarnätet växer.
KABE presenterar modell på Husvagnsbåt på mässa i Göteborg.
1969
Vattenburen centralvärme införs för jämnare värme. KABE köper en 25.000 m2 stor tomt i ett nytt industriområde i Tenhult. Bygger 1.500 m2 fabrik med service-, test- och utvecklingsavdelning.
1970
Vagnarna produceras nu enligt modulprincipen – grunden för dagens FlexLine-system.
Den stora nyheten är en helt ny toppmodell; Diamant. Den numera klassiska, röda Kabedekoren syns för första gången.
1971
Nya mjuka innertak av vävplast introduceras.
Golv och entrédörr tillverkas enligt sandwichprincipen. Till “Ohoj-utställningen” i Stockholm, har KABE tagit fram världens första husvagn med två våningar. Storsatsning på norska marknaden. KABE gör ett försök att introducera engelska vagnar i Sverige.
1972
Polyuretanskum med bättre isoleringsegenskaper och ännu mindre fuktupptagning införs som isoleringsmaterial i golven.
Fabriken byggs ut till totalt 6 000 m2.
Årsproduktion: 600 husvagnar
Omsättning: dryga 11 miljoner kronor.
Antal anställda: ett 90-tal.
1973
Toppmodellen, Diamant breddas till 225 centimeter och främre delen av taket höjs.
Längst bak och över hela vagnens bredd finns hygienavdelningen med separat duschkabin!
“Slöseri med utrymme”, tyckte många då.
1974
Detaljförbättringarnas år – gasolkoffert, chassi och bromsar utvecklas. Luftburna Trumavärmen ersätts helt av vattenburen centralvärme.
Den röda dekorranden breddas. KABE startar försäljningsbolag i Norge. Mer än 1.000 vagnar tillverkas; i statistiken ligger KABE på fjärde plats.
1975
Fast vattentank med utvändig påfyllning introduceras. Varmvatten blir standard i de större modellerna, avloppsledningarna kopplas samman, och avloppet förbereds för anslutning till spillvattenlunga.
Fabriksarealen är nu 9.000 m2.
Årsproduktion: 1.500 enheter.
För att ta sig in på den finska marknaden grundas KAFI (en förkortning för KABE i Finland); fabrik byggs i Teuva.
1976
Ett “teknikrum” – ett utrymme lätt åtkomligt via en servicelucka i tvättrummet – introduceras. Investmentbolaget Eken – dotterbolag till Sparbanken – köper 25 % av aktierna i KABE. Resterande 75 % förblir i familjen Blomqvists ägo.
1977
Ett lättare, starkare och mer reparationsvänligt chassi introduceras. Nya kylskåp kan drivas med 12 V från bilen under färd -förutom med 220 V eller gasol. Vagnarna får ny elektrisk kontrollpanel. KABE har 40 återförsäljare över hela Sverige och fem egna försäljningsställen.
1 333 nya KABE-vagnar säljs – en tredjeplats i registreringsstatistiken.
1978
KABE introduceras på den danska marknaden, via tre återförsäljare.
Ny snickerifabrik på 2.500 m2. Total produktionsyta: 16.500 m2.
Antal anställda: runt 150.
1979
Nya tonade Bonocar-fönster införs.
De Luxe-versionerna hade inredning i valnöt – övriga fortsatt i ek. Bilstereo med kassettspelare ingår i utrustningen. Smaragd blir den mest köpta enskilda modellen i Sverige. Betydande tillverkning av specialvagnar, bland annat en “ökenvagn” med luftkonditionering.
KABE säljer finska bolaget KAFI.
1980
Flera de Luxe-versioner tillkommer och Diamant återintroduceras – nu med två entré-dörrar. Torkskåp i samtliga modeller. Branschen vänder nedåt, men KABE ökar med 1,8 %, samtidigt som de båda marknadsledarna tappar 39,5 respektive 12 %!
1981
Nya breddbestämmelser. KABE skapar vagn i full bredd, Grand de Luxe – 230 cm.
Minstingen Topas, återintroduceras efter tio års frånvaro. Ett större markområde intill fabriken inköps för att, i första hand, användas som lagringsplats.
Produktionsareal: 22.000 m2.
Antal anställda: över 150 personer.
Årsomsättning: över 45 miljoner kronor.
1.472 sålda enheter och en andraplats i registreringsstatistiken.
1982
Ingen efterfrågan på billiga, smala vagnar. KABE satsar helt på 230 cm breda vagnar och toppar registreringsstatistiken. Prototypen till en helt ny Diamant – med rak bakgavel – presenteras, liksom en villavagn för drygt 100 000 kronor. KABE tror att husbilar har framtiden för sig. Koncernen omsätter 106,3 miljoner kronor. Med 1.554 inregistrerade vagnar toppar man försäljningsstatistiken!
1983
KABE introduceras på börsens nyinrättade OTC-lista. Intresset är stort, inte minst bland de anställda. Första egna husbilen, framtagen i samarbete med Volvo, presenteras. En förlängd Diamant, 6,52 m, säljs till Norge för ca 115.000 kronor – mikrovågsugn ingick i priset.
1984
Datatekniken slår igenom på allvar i arbetet med utveckling och konstruktion.
Ett nytt höglager med plats för 2500 lastpallar tas i bruk för reservdelar och tillbehör.
KABE Sommarland invigs.
En fifth wheeler – påhängsvagn för campingbruk enligt amerikansk förebild – visas.
1985
KABE börjar bygga karosser enligt sandwichmetoden, vilket gör vagnarna lättare.
Gasolutrymmet integreras i karossen. På höstens mässa presenteras “husvagnsbåten” – Seacamp. KABE köper finmekanikföretaget Rationella Maskiner AB i Vetlanda. KABE fortsätter att toppa den svenska registreringsstatistiken,
20 personer nyanställs och den totala arbetsstyrkan uppgår nu till nära 200 personer.
1986
Ökad export till Norge och Finland. Lång väntelista på vissa modeller kräver rationalisering av produktionen varför KABE skär ner på modellsortimentet. Första beställningen av vagn med separat sovrum och två fasta långbäddar.
KABE köper Bolinbåt AB i Nyland och ändrar namnet till Bolin Plast AB -tillverkare av manskapsvagnar i plast. Omsättningen stiger till 186,7 miljoner kronor. KABE toppar registreringsstatistiken för femte året i rad.
1987
En helt ny KABE-generation presenteras. Även taket är nu i sandwich. Vattenburen golvvärme introduceras. Myggnät och rullgardin integreras i fönsterkarmen. Provkörningar i samarbete med Volvo leder till ännu bättre vägegenskaper. Tillbehör och förtält förs över i ett separat bolag – KAMA Fritid. KABE förvärvar samtliga aktier i engelska Fleetwood Caravan Ltd och bildar KABE Caravan BV i Amsterdam.
305 anställda i hela koncernen. 1.732 nya KABE-vagnar registreras i Sverige.
1988
KABE presenterar engelsktillverkade Crystal i Sverige. På de svenskbyggda KABE vagnarna ändras takkonstruktionen -inga skruvar på ovansidan -för att ytterligare minimera eventuella framtida fuktproblem.
XL-modellerna har golvvärme som standard; kostar cirka 5.000 kronor extra till övriga. Kurt Blomqvist tilldelades Albert Bonniers hederspris som “Årets Företagare” i Dagens Industris tävling.
1989
Nytt tvättrum med helgjuten skåpvägg, uppfällbart tvättställ och förberett för montering av Thetfords kassettoalett. En ny variant på temat båt/husvagn presenteras. Samarbete inleds med italienska husbilstillverkaren Laika.
KABE köper Tarketts lokaler, f.d. mattfabrik. Total tillverkning ca 2.000 vagnar; trea i den svenska statistiken med 1.603 registrerade. Ändå ett ekonomiskt dåligt år.
1990
Reglar av högdensitetsplast ersätter alla träreglar på utsatta ställen. Golvvärmesystemet blir standard i nästan samtliga modeller. KABEs företag Bolin Plast AB byter namn till KABE Hus AB. KABEs vagnar säljs nu via 39 återförsäljare i Sverige och tre egna försäljningskontor. Men 1990 är ett dåligt år för hela branschen, och KABE tvingas varsla ett 20-tal anställda om uppsägning.
1991
Royal-serien presenteras som “Kungen bland husvagnar” och får gott mottagande.
KABE satsar på allvar på den tuffa tyska marknaden.
Vagnarna förses med utvändig lastlucka till en skidbox. KABE börjar tillverkning av villavagnar.
Ännu ett ekonomiskt dåligt år för KABE trots 1 006 registrerade vagnar och en andraplats i den svenska statistiken.
1992
FlexLine-systemet introduceras.
Innerväggar och golvkanter kläs med en textiltapet som kan “andas”, så att eventuell kondensfukt ventileras ut. En ny serie villavagnar introduceras tillsammans med “fifth heelers” på Elmiamässan Den svenska kronan försvagas rejält, nyförsäljningen sjunker med mer än 40 % – KABE tvingas till uppsägningar. Endast 542 KABE-vagnar säljs.
1993
Orion, första vagnen i Stjärnserien introduceras.
Något smalare, mindre utrustad och billigare för att komma närmare de tyska vagnarnas prisnivå. Fortsatt tuffa tider för husvagnsbranschen. Förlusten under årets första kvartal blir stor och KABE tvingas varsla 25 personer – antalet anställda sjunker till 40 personer. KABE intar andraplatsen i Sverige med endast 447 registrerade vagnar!
1994
I januari återanställs 35 personer.
Flaggskeppet Royal byggs i en enda storlek, och FlexLine-systemet utvidgas med ytterligare planlösningsalternativ. Satsningen på specialvagnar intensifieras – Royal King Size, 8 meter lång, pris 330.000 kronor presenteras. KABE erbjuder nu elva olika modeller med tillsammans ett femtiotal olika inredningsmöjligheter!
Dessutom fyra olika textilkombinationer. Ett bra år med vinst på 6 miljoner. KABE intar registreringsstatistikens förstaplats.
1995
KABE köper konkurrenten Öggestorp som gått i konkurs. Grundaren Kurt Blomqvist blir koncernens styrelseordförande och efterträds som VD av svärsonen Alf Ekström.
Modellmässigt är förändringarna små, och kan sammanfattas med ett enda ord: Finputs.
1996
I den helt nya Onyx-modellen återuppstår en 70-talsidé – en sittgrupp med separat fåtölj. Omtyckt barnkammarmodell är Safir GDL.
KABE behåller förstaplatsen i registreringsstatistiken.
1997
Nu presenteras Ametist, en 5,5-metersvagn i Ädelstensserien – en blivande säljsuccé.
FlexLine-programmet har ökat till sju varianter.
På höstens Elmia-mässa visas nya TravelMaster.
1998
Stjärnserien utgår till förmån för en ny serie Eurolight som introduceras med en enda modell, Karisma 560. Sittkomforten prioriteras och förhöjs avsevärt.
1999
Mjukare och rundare former kännetecknar KABEs nya årsmodell. Modellprogrammet växer, och antalet FlexLine-varianter är nu uppe i åtta.
Alla enkelsängar får ställbar huvudgärd.
2000
Hälften av Fleetwoodaktierna säljs till slovenska Adria. Ametist-serien, som snabbt blivit mycket populär, utvidgas med Ametist XL.
2001
KABE-koncernen växer med etableringen av dotterbolaget Adria Caravan AB, som importerar husvagnar och husbilar från slovenska Adria Mobil. KABE visar upp Expansion, återförsäljarnas drömvagn. Vagnen med solterrass går aldrig i produktion.
2002
FlexLine-systemet får en nionde variant.
Återintroduktion av 70-talets stora hygienavdelning längst bak och tvärs över hela vagnen.
Marknaden äntligen mogen!
2003
Det “fullstora” tvättrummet har mottagits mycket väl, och tre nya TDL-modeller presenteras:
Ametist TDL, Safir TDL och Royal 780 TDL.
Travel Master MS heter en ny husbilsmodell som byggs på Fiat originalchassi.
2004
Slovenska Adria tar helt över Fleetwood.
Royal Hacienda – “rullande trerummare” med 940 cm lång kaross – premiärvisas på Elmiamässan.
Ett alternativ till villavagnar som kan flyttas med “stadsjeep” eller liknande fordon
2005
I TDL-modellerna kan köparna nu välja mellan långbädd- och dubbelsäng i sovrummet. KABE Travel Master-programmet kompletteras med en garagemodell och för första gången presenteras TDL-lösningen i en husbil – Travel Master WT – som snabbt blir en succé!
2006
En ny tillverkningslina invigs; KABE fabriken är därmed en av Europas modernaste husvagnsfabriker. Den tredje generationen KABE Travel Master presenteras. KABE Trailer AB, som säljer kompletterande produkter, etableras.
2007
KABE börjar producera Camp Villas, en ny generation villavagnar. KABE firar sitt femtionde år i branschen med en hejdundrandes fest på Elmia.
Historien fortsätter med hjälp av Svenska KABE Klubben
2007
Ny front utan fönsterluckor och denna front lever kvar till 2017 på alla modeller och från 2018 är det bara Classic som har kvar den.
2008
Inga stora förändringar
2009
Ny design på inredningen i KABE med mjuka linjer och ett steg bort från furu känslan.
2010
AGS II lanseras och golvvärmen får 4 slingor mot tidigare 2. På Royal lanseras AGS II Pro där man kan bla kan köra värmegolvet separat
2011
Större och bredare köksfönster lanseras och en belyst fondvägg i köket ser dagens ljus.
Slät plåt introduceras som tillval,
2012
Classic lanseras som modell med mindre utrustning och möjliga tillval. Med en prislapp på 50-60.000 under ädelsten lanseras en instegsvagn med fokus på barnfamiljerna.
Möjlighet att få ett vitt kök kommer in i katalogen.
Ny ytterdörr som dessutom är bredare och ger bättre ingång.
Längre dragbalkar och styvare BPW chassi och iDC (anti wobbelsystem) lanseras.
2013
Nu byter KABE till AL-KO chassi på singelaxlade vagnar och tandem, förutom Hacienda.
AL-KOs ATC (anti wobbelsystem) blir standard på vagnarna, förutom Classic.
Knäcken på taket försvinner och vagnarna får rakare tak.
KABE börjar med 5 års garanti.
Svenska KABE Klubben startas med tanken att den skall vara öppen för alla som gillar KABE.
2014
iWall lanseras som i korthet innebär att väggen har aluminium på både insidan och utsidan för bättre stabilitet vid temperaturförändringar.
Alde 3020 lanserar i husvagnarna.
KABE har sista året med 5 års garanti. Under våren lanseras Royal Imperial i 560 XL utförande och det är en vagn utrustad till max redan från start och som ger ytterligare en nivå upp i premiumsegmentet.
2015
Förutom designändringar så lanseras Slide-Out funktion på soffan.
Royal Imperial byter namn till Imperial och får ett breddat modellprogram.
2016
Inga revolutionerande nyheter, Classic får en ny bakramp och alla modeller får lite uppdateringar i designen inne.
Den breda grå randen (från 2009-2011 ) gör sitt återtåg.
2017
Smart D lanseras till Royal, Hacienda och Imperial
KABE firar 60 år med en stor fest på Elmia
KABE tar förstaplatsen i Sverige med antal sålda husvagnar
2018
Husvagn
Ny design på fronten för Ädelsten, Royal, Hacienda och Imperial.
Hacienda får AL-KO Tandemaxel.
Husbil
Statistik
Antal sålda husvagnar (Totalt 3394)
- KABE 902
- Adria 879
- Hobby 690
Antal sålda husbilar (Totalt 7218)
- Adria 679
- KABE 591
- Bürstner 522
2019
Husvagn
Inga stora förändringar under 2019. En lite annorlunda färgsättning på Imperial och ett nyutvecklat kylskåp från Dometic.
För Imperial kommer tillvalet Smartvent som filtrerar och återvinner värme.
15″ aluminiumfälgar kommer som original på Imperial och är tillval på Royal.
KABE levererar husvagnarna som standard med premiumdäck från Continental (ej Classic)
Husbil
Ny utvändig design
Även husbilarna får det nya Dometic kylskåpet.
Statistik
Antal sålda husvagnar
- Adria 903
- KABE 800
- Hobby 711
Antal sålda husbilar
- Adria 496
- Dethleffs 260
- Pilote 256
- KABE 217
2020
Husvagn
Inga stora nyheter
Husbil
Största nyheterna kommer på husbilssidan där KABE lanserar husbilar baserat på Mercedeschassi.
Dessutom ser KABE Van ljuset och är en plåtis med KABEs detaljer i isolering och boendekomfort.
Statistik
Antal sålda husvagnar
- Adria 1000
- KABE 821
- Hobby 788
Antal sålda husbilar
- Adria 567
- KABE 350
- Bürstner 229
2021
Husvagn
Förutom lite olika småsaker så är den stora ändringen att Classic och Ädelsten får en ny design på sidan. Den röda randen flyttas upp ett steg och byter plats med den grå.
Imperial får en zonindelning på värmen så att fram och bak kan regleras separat.
Husbil
På husbilssidan så får Classic serien en ny extern design med lite nostalgisk ton och röda partier i mitten.
Statistik (Januari-Juli 2021)
Antal sålda husvagnar
- Adria 806
- Hobby 687
- KABE 625
Antal sålda husbilar
- Adria 383
- KABE 367
- Knaus 244
2022
Husvagn
Största förändringen i modellserien är att Classic utgår och ersätts av en ny modellserie – Estate.
Estate har en lite annan design inne med luftighet och plana skåpsluckor. Externt så påminner den modernt-retro färgsättningen om KABEs arv av den ursprungliga färgsättning med rand på mitten.
Husbil
Mer info kommer
När kom vad?
AGS – 1988/1990
AGS II – 2010
AL-KO chassi – 2013 (Hacienda 2018)
Alde 3000 – 1999
Alde 3010 – 2006
Alde 3020 – 2014
Ecoprim – 1990?
Elboxen – 1995
Extra bordskivan i bordet – ?
Fast vattentank – 1975
Flexline – 1992
Inbyggd gasolkoffert – 1985
Lastlucka skidbox – 1991
LED belysning inne – 2011
Mjuka innertaket – 1971
Plastreglar nedre del vägg – 1990
Sandwichkonstruktion, golv – 1971
Sandwichkonstruktion, tak – 1987
Sandwichkonstruktion, vägg – 1985
Slät plåt – 2011
Ställbara enkelsängar – 1999
SmartD – 2017
SmartD Remote – 2017
Smartvent – 2019
Uppfällbara soffor/sängar – 1985
Variovent – 2007
Vattenburen värme – 1969/1974
Ventilationsluckan – 1999?
Väggmatta – 1992
Modellserier
Estate – 2022 ->
Royal – 1991 – >
Classic – 2012 -> 2021
Imperial – 2015 ->
Stjärnserien – 1993 -> 1997
Eurolight – 1998 -> 1998
Ädelstensserien – 1963 ->