Vad är skillnad på boggie och tandemaxel på husvagnen? Svenska KABE Klubben förklarar.

En boggi är i ordets mer riktiga benämning ett underrede som är vridbart mot fordonets kaross men används även på tex bussar och lastbilar där axelavståndet mellan två axlar är mindre än 2 meter. 

Den riktiga stavelsen är boggi men enligt Svenska Akademins ordlista förekommer även stavningen boggie (som oftast skrivs i husvagnsrelaterade skrifter)
I husvagnsvärlden kan namnet boggie skilja sig lite mot vad en boggi är men grunden är att det är två axlar som sitter nära varandra.

Boggie

BPW boggie


Den traditionella versionen av boggie på husvagn kan vi däremot bla hitta hos BPW, som länge levererat axklar och chassin till svenska husvagns tillverkare, och då menar man två axlar med sk. lastutjämnare. Dvs ett stag mellan hjulens rörelse så om främre hjulet rör sig uppåt så överför staget kraft till bakre hjul så att det höjer sig också och bevarar höjden på hjulparet.

Denna konstruktion har både fördelar och nackdelar men eftersom vikt och pris är viktiga komponenter när man bygger en husvagn så är den både tyngre och dyrare.
Denna konstruktion hade KABE på sina boggievagnar fram till 2012 (förutom 880 och 1000 som fick tandem några år senare).

Tandem

AL-KO tandemaxel

I en konstruktion med tandemaxel så är det två axlar som är monterade i par. Inga stag som förbinder eller liknande utan varje hjul fungerar som individuella enheter.
Fördelar är ju tex att eftersom samma axel kan användas som både singel och i par så antalet modeller som behöver tillverkas (och lagerhållas) blir färre.
Detta är också den konstruktion KABE har sedan 2013 på sina tandemvagnar upp till 780 längd och några år senare även på 880 och 1000.

Singelaxel

Under senare år så har utvecklingen gått framåt på släpvagnssidan, bla AL-KO som legat i framkant, så när man tidigare monterade boggie på 1500kg vagnar klarar dagens husvagnsaxlar av husvagnslaster upp till 2000kg.
Förutom nya material så har även utformningen förändrats.
Ett exempel på detta är AL-KOs Euro-Delta axel (monteras på KABE from 2013) som har en V-form och gör att när hjulet belastas hårdare så ändras hjulvinkeln så att den aktivt hjälper till att ge mer motkraft. En vanlig rak axel kommer istället bara att sjunka ner.
Resultatet blir en stabilare vagn med mindre risk för wobbling.

Post-note

Vad som är skönast att köra analyseras inte här då vissa ”alltid” kört med boggie och kan inte tänka sig något annat, medans andra har gått över från boggie och när de testat moderna enkelaxlade inte vill gå tillbaks.
Det finns inget rätt eller fel utan man väljer efter behov.
(Vid skiftet 2013 så kan vissa vagnar fortfarande ha levererats med BPW chassi, 880 och 1000 levererades med BPW ytterligare några år och specas som tandem i katalogen from 2018)

Kategorier: Axel

0 kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *